Zoeken met AI: beter dan Google?

Recentelijk introduceerde OpenAI de speciale zoekmodus in ChatGPT, bedoeld om direct te concurreren met de zoekmachine van Google. Wij probeerden het uit met een aantal echte zoekopdrachten van van collega’s en vergeleken de resultaten.

De zoekmachine versie can ChatGPT is eenvoudig te selecteren: wanneer je de chat opent kun je onderaan op het wereldbolletje klikken om de zoekmachine modus te selecteren.

Het belangrijkste verschil met de “normale” chat is dat ChatGPT actief het internet afzoekt bij het beantwoorden van je vraag, en ook een uitgebreide lijst met bronnen laat zien. Op deze manier kun je zelf zien hoe het antwoord tot stand is gekomen en informatie verifiëren.

In plaats van nep zoekopdrachten te verzinnen gebruikten we voor deze vergelijkingen vier recente zoekopdrachten die door collega’s werden gedaan.

Vraag 1: Max Verstappen F1 kampioen?

Een collega die zijdelings de F1 volgt vroeg zich na de laatste Grand Prix af wat de kansen van Max Verstappen zijn om het kampioenschap te winnen.

Resultaten van ChatGPT vergeleken met Google

Links ChatGPT, rechts Google, want ons betreft is ChatGPT hier duidelijk de winnaar.

ChatGPT geeft een heldere samenvatting van de situatie waar geen vragen overblijven. Bij Google krijg je wel een paar suggesties voor een direct “antwoord”, maar moet je toch nog verschillende informatiebronnen vergelijken voordat je echt het antwoord weet.

Vraag 2: wat is het voltijds minimum netto loon

In een discussie over inkomensongelijkheid beweerde iemand dat het wettelijk netto minimumloon rond de 2300-2400 euro zit. Een ander geloofde dat niet, veel te hoog. Stel deze vraag aan ChatGPT en Google en je krijgt deze antwoorden:

Resultaten van ChatGPT vergeleken met Google

Ook hier is ChatGPT de duidelijke winnaar.

Ook hier biedt het antwoord van ChatGPT meer helderheid. Vooral fijn dat duidelijk het 40 uur element is meegenomen in het antwoord. Bij Google moet je dus alsnog zelf gaan rekenen. Ook opvallend: ChatGPT geeft geen eenduidig antwoord op het “netto” deel van de vraag, en geeft duidelijk aan dat hiervoor meer onderzoek nodig is.

Vraag 3: MacBook M3 vs M4

Een collega wil een nieuwe Macbook aanschaffen en vraagt zich af of het beter is om voor een schappelijke prijs een M3 te kopen, of toch voor de nieuwste M4 te gaan. Wat zijn de verschillen?

Resultaten van ChatGPT vergeleken met Google

Vooral de commerciële kant van Google is hier storend, maar feitelijk zijn de verschillen hier niet zo groot.

Wat deze opdracht goed laat zien is het commerciële karakter van de Google zoekmachine. Als je ook maar iets van een product in je zoekopdracht hebt zul je eerst door heel veel advertenties moeten scrollen.

Toch zijn inhoudelijk de verschillen niet erg groot. Als je iets verder doorscrolt op Google vind je meerdere artikelen met duidelijke vergelijkingen, die niet veel verschillen met het antwoord van ChatGPT.

Het grootste verschil zit hem hier hier dus in de presentatie, en niet zozeer de inhoud.

Vraag 4: lazy formatting in Python

Tot slot nog even een technische vraag. Al langer is bekend dat ChatGPT erg handig is voor het uitzoeken van programmeer vragen. Werkt dit ook goed met de nieuwe zoekmodus?

Resultaten van ChatGPT vergeleken met Google

Hier is de winnaar overduidelijk.

Niet onverwachts: ChatGPT blaast Google weg met deze inhoudelijke vraag. Het antwoord van ChatGPT bevat meerdere alinea’s met duidelijke uitleg, tussenkopjes, code-voorbeelden en dus ook: bronvermelding. Je kan dus met deze zoekmodus ook doorklikken en informatie verifiëren of meer onderzoek doen.

Conclusie

Voor ons is het duidelijk: ChatGPT is op dit moment een onmisbare tool voor iedere informatiewerker. De nieuwe zoekmodus is een uitstekende toevoeging op het bestaande aanbod.

Uiteraard zal Google’s zoekmachine niet zomaar verdwijnen, maar duidelijk is dat er de komende jaren grote verschuivingen plaats zullen vinden in de manier hoe we omgaan met informatie op het internet.

Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen? Abonneer je op dan op onze podcast via Spotify of YouTube! Ook daar spreken we regelmatig over AI en gerelateerde onderwerpen.