Podcast Host Sarah Eqamuddin spreekt in deze speciale NIXZ zomerserie met Jan Peter Jansen, directeur en oprichter van Eonics en NIXZ en zelf ook software developer. Jan Peter vertelt dat NIXZ een SaaS bedrijf is, Software as a Service waarbij klanten producten afnemen en daarvoor maandelijks betalen. NIXZ bestaat eigenlijk al 3 jaar maar is sinds anderhalf jaar bij de KvK aangemeld als een zelfstandige BV.
Jan Peter vertelt hoe NIXZ is ontstaan. ‘Eigenlijk ging dit heel natuurlijk omdat we bij Eonics Consultancy zelf opdrachten en kandidaten moesten zoeken, gingen we daar een eigengemaakte bot voor gebruiken. Toen we ook nog projecten gingen doen bij klanten besloten we zelf een product te maken en een stagiaire heeft dit in eerste instantie gemaakt. Eenmaal succesvol, moesten we geld binnenhalen via investeerders, aandeelhouders en uiteindelijk is er dus een BV omheen gezet.’
Een product in de IT neerzetten is volgens Jan Peter zeker niet simpel. ‘Je hebt eigenlijk nooit in 1 keer het juiste idee te pakken want je begint met iets maar dan blijken de problemen eromheen veel gevarieerder dan je gedacht had. Of klanten vragen je of je ook niet iets hebt wat iets anders kan doen. Uiteindelijk heeft NIXZ nu 3 producten: de SimpleRecruiter plug-in, Kandido en DasConnect. Eerst was er DasConnect wat we ook voor ons platform Observ konden gebruiken. Daarna kwam Kandido en de CEO van Otys bracht ons eigenlijk op het idee van de SimpleRecruiter plug-in. Klanten komen ook vaak met nieuwe ideeën en dan moet je soms terug naar de tekentafel, met andere woorden, je moet meebewegen met je klant en flexibel zijn.’
De grootste uitdaging de afgelopen jaren, en in meer of mindere mate zal dat altijd zo blijven, is om de technische oplossingen stabiel te krijgen en te houden. Omdat je werkt met bots is het lastiger om te bouwen en om te onderhouden dan gewone software. Ze halen data op, geven data weer, je moet er grip op houden en kijken of er iets mis gaat en waardoor dan. Ook de platformen veranderen soms en dus moet de robot zich weer kunnen aanpassen. Er is inmiddels voor al deze zaken veel werk verzet met onder andere een centraal platform voor de robots waar we ook automatische monitoring kunnen doen.’
NIXZ groeit gestaag met 3 serieuze oplossingen voor klanten waarbij voor elk van deze drie duidelijk is wat ze precies zijn en wat ze kunnen doen. Jan Peter: ‘We zijn nu in de fase dat we serieuze klanten kunnen aansluiten. Zo zijn we bijvoorbeeld met Amazon bezig en veel groter dan dat vind je ze niet. Nou is het wel zo dat het binnenhalen van grote klanten natuurlijk over meer schijven gaat dan die van kleine. Daar kan het soms in één gesprek al gepiept zijn. Maar zowel van grote als van kleine klanten kun je leren want iedere klant heeft een eigen unieke behoefte.
Ons partnernetwerk is ook dik in orde en we hebben technologische partners die veel toevoegen. NIXZ kent dus een grote mate van rijkheid en kan breed ingezet worden. We willen verder groeien en hebben inmiddels contact met een Amerikaans bedrijf om samen met hen het ATS te integreren. In september zal dit gaan gebeuren. Uiteraard willen we ook de markt op in landen om ons heen zoals Duitsland, Frankrijk en België. Alle landen hebben dezelfde uitdagingen, juist in deze tijd, om goed personeel te vinden en wij kunnen voor hen van toegevoegde waarde zijn. Door onze groei moeten we ook de juiste mensen vinden om ons eigen team te versterken, operationeel meegroeien is een must bij deze ontwikkelingen.’
Als Jan Peter gevraagd wordt om jonge ondernemers tips te geven, antwoordt hij toch enigszins voorzichtig. ‘Eigenlijk is er sprake van een weegschaal als je zelf een onderneming wilt beginnen. Aan de ene kant is het natuurlijk gaaf om je eigen ding te doen, vrij te zijn, geen baas te hebben etc. Aan de andere kant ben je wel van alles en moet jij alles regelen. Zeker als je personeel in dienst hebt, kan dat als een last voelen. Heb je echt ambitie begin dan maar gewoon en realiseer je dat je alleen maar kunt leren door te falen. Het pad dat je loopt heeft altijd hobbels maar ga ervoor. Begin als het kan naast je baan en praat veel met je toekomstige klanten. Ik geloof echt in de Agile vorm van ondernemen; leer van alles wat je doet en probeer in stapjes beter te worden. Luister naar de klant en probeer niet alles zelf in te vullen.’