Tim Yarally was al eens te gast bij Marcus en vertelde daar over Discord bots. Nu schuift hij aan om te vertellen over de twee games die hij aan het ontwikkelen is. Tim: ‘Ik heb altijd al interesses gehad in games en indirect heeft daar natuurlijk mijn studiekeuze ook mee te maken, Informatica en een Master in Computer Science. Daar ben ik ook in aanraking gekomen met de game engine Unity, hoe dat precies werkt en wat je er mee kunt doen. Het wordt vooral gebruikt door grote bedrijven maar is ook voor een developer een gratis toolbox voor game development.’
Natuurlijk programmeer je ook als je een game ontwerpt maar er is veel meer. Tim: ‘Je schrijft je scripts in C# om je gameobject tot leven te brengen. Denk ook aan een 3D-programma met een hele wereld daarachter. Je hebt ook art assets nodig, Photoshop of Acebright voor je plaatjes of pixelart zo te krijgen als jij precies wilt dat ze eruit zien.En je moet bijvoorbeeld ook muziek en geluid nodig. Helaas mis ik de echte skills voor dat laatste aspect.’
Tim heeft altijd al een fascinatie voor spellen gehad en de spellen die hij zelf graag speelde inspireerden hem tot de ideeën voor zijn eigen games. ‘Ik ben verder gaan bouwen op de spellen die mij het meest zijn bijgebleven maar geef het wel een eigen twist. Mijn eerste game heeft een korte speeltijd van 1 uur en is gebaseerd op Deck Builders maar dan een eigen variant. Er is een tovenaar die zijn boek met toverspreuken verliest. Je loopt in het spel en komt af een toe een pagina uit dat boek tegen waarop soms een onderdeel van de spreuk staat. Dat komt dan in je deck. Functioneel werkt het maar ik wil het nog meer aankleden en meer content toevoegen bijvoorbeeld vijanden. Het is best complex en moeilijk om helemaal af te krijgen. ik zou het nu meer een demo noemen.’
Tim probeert elke vrijdag, zijn vrije dag, tijd te vinden om aan zijn games te werken. ‘Mijn tweede game waar ik nu veel aan werk is een soort visueel verhaal. Een karakter loopt door het leven en maakt diverse keuzes. Het ontwikkelt zich en als iets af is, gaat dat in een doos. Zijn hele leven loopt hij door en de doos wordt steeds voller. Aan het einde van het spel komt Karel met zijn boot om hem af te varen en dan vraagt hij het karakter naar zijn eventuele regrets. Er zit eigenlijk een boodschap in dat je in je leven moet doen wat je wilt doen. Technisch is het simpel maar er zit veel artwork in. Ik merk wel dat het me blokkeert dat ik niet precies kan maken wat ik wil maken. Hopelijk verdien ik ooit zoveel dat ik iemand anders kan betalen om dat voor me te doen.’
Tim adviseert mensen die een game willen maken om eerst te zorgen voor een echt goed idee want dat werkt motiverend. En volgens hem is het werken zonder game engine erg ingewikkeld.