Met onze vaste developers en freelancers werken wij bij uiteenlopende organisaties; van Ministeries tot financiële instellingen en diverse start- en scale-ups. Eén van die organisaties en dus onze opdrachtgever is het bedrijf FreshBooks, een van oorsprong Canadese aanbieder van accountancy en boekhoudsoftware voor het MKB. Sinds kort hebben zij ook een kantoor in Amsterdam. Hoofd consultancy Marc Trebels spreekt met Stefano Grossi via Google Meet. Stefano is VP Engineering bij FreshBooks en Managing Director Nederland bij FreshBooks Netherlands BV. Aan de hand van een aantal vragen geeft hij ons een inkijkje in FreshBooks.
Niet iedereen kent jullie bedrijf, wil jij allereerst vertellen wie of wat FreshBooks is?
Wij zijn een van oorsprong Canadees bedrijf en bestaan inmiddels bijna 18 jaar. Je mag dus wel stellen dat we alle ins en outs van onze business weten. FreshBooks is een speciaal voor het MKB ontwikkeld boekhoudprogramma en dan vooral voor sectoren die een dienst aanbieden. FreshBooks kan gebruikt worden door een organisatie die 200 man op zijn payroll heeft staan, maar evengoed door iemand met een weekendbaantje. Ons product is namelijk flexibel en niet gebonden aan verticals.
In oktober 2019 kwam ik aan in Amsterdam en vandaag de dag bestaat het team in Amsterdam uit 30 medewerkers en groeien ze hard door. Wij hebben onze business uitgebreid via North Carolina, in de VS, waar 10 mensen werken maar ook naar Kroatië waar ook 10 mensen werken. En recentelijk hebben wij in Mexico Facturama overgenomen. Een grote verandering ten opzichte van een jaar geleden, toen wij nog allemaal vanuit ons kantoor in Toronto werkten.
Waarom kozen jullie voor Amsterdam?
Uiteraard ging daar wel iets aan vooraf. Allereerst hebben we alle relevante Europese steden tegen elkaar afgewogen. We wilden tenslotte een plek in Europa waar niet alleen de match met onze eigen cultuur optimaal zou zijn, maar waar we ook over voldoende mensen konden beschikken. Amsterdam voldeed aan deze twee criteria en heeft bovendien een directe verbinding met Toronto en andere Europese steden. Daarnaast valt het mij op dat zaken als entrepreneurship, werkhouding and mindset of de mensen hier, heel vergelijkbaar is met wat wij gewend zijn in noord Amerika. Dit alles gaf uiteindelijk de doorslag voor Amsterdam als onze hub in Europa.
Hoe bewaak je de bedrijfscultuur op al die verschillende locaties?
Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je de normen en waarden binnen je bedrijf niet verward met de cultuur daarvan. Daarmee bedoel ik te zeggen dat voor ons de normen en waarden binnen het bedrijf het belangrijkste zijn, ze zijn als het ware “the untouchables”. Bij ons zijn normen als samenwerken, vertrouwen, passie en ownership voorbeelden van onze kernwaarden. En die komen samen in een acronym: PORCHFEST. Daar is dus ons aannamebeleid ook grotendeels op gestoeld. Wij hebben daarom een zorgvuldig recruitment proces waarvan meer dan tweederde gericht is op onze normen en waarden. En samen met al onze medewerkers creëren wij dan onze cultuur. En anders dan met onze normen en waarden, is die cultuur door de tijd heen aan veranderingen onderhevig, bijvoorbeeld onder invloed van onze groei en ontwikkeling.
Als tech bedrijf, hoe ziet jullie tech stack er uit?
Wij hebben een open source stack; Python, MySQL en EmberJS (een Javascript framework) en zijn volledig in de cloud, al vanaf de start in 2003. Wij automatiseren zoveel mogelijk en hebben daardoor de mogelijkheid om meerdere deployments per dag te doen. Verder zijn onze teams zelfsturend en werkt iedereen full stack. Daarnaast kennen wij een service ownership, wat bij ons betekent dat jij verantwoordelijk bent voor de hele lifecycle: van development tot operationele runtime. Wij hebben altijd veel werk maar ik ben ervan overtuigd dat onze developers de manier waarop wij nu werken en de richting die wij opgaan als zeer prettig ervaren.
Zijn jullie developers veel betrokken bij innovatie?
Zeker, wij zoeken altijd naar innovatie van ons product.
Ons product, in de basis een boekhoudprogramma, wordt gebruikt door mensen die zich laten betalen voor de diensten die zij verrichten. En die betalingen verlopen per land op een andere manier. Zo is bijvoorbeeld in Noord- Amerika het gebruik van een creditcard heel normaal, terwijl in Nederland dit helemaal niet gebruikelijk is. En dan met name bij B2B betalingen. In de UK zijn creditcards misschien weer wat meer geaccepteerd maar gebruiken ze ook andere manieren om betalingen te doen. Hetzelfde geldt voor Italië waar juist E-payments meer gangbaar zijn. Elke markt kent dus haar eigen manier van betalingen verwerken en het is aan ons om maatwerk te leveren en ons product erop aan te passen. En dan heb ik het nog niet over het aanpassen van de taal per regio en land, want dat is nog de minste van onze uitdagingen.
Kun je iets meer over je teamformatie vertellen?
Wij hadden het geluk dat wij al snel op een aantal leiderschapsposities goede mensen hadden zitten. Daarnaast hebben wij in Toronto veel ervaring opgedaan met een snelle groei en de recruitment die daarbij hoort. De aldus geleerde lessen hebben wij in Amsterdam op een goede manier weten toe te passen. Tijdens de opbouw van ons team hebben we ook gebruik gemaakt van tijdelijke inhuur. Zo kon het development werk doorgaan terwijl wij tegelijkertijd bezig waren de juiste mensen aan ons team toe te voegen.
Aanvankelijk was onze grootste uitdaging om de juiste boodschap naar buiten te brengen. Bijvoorbeeld iemand die wij in Noord- Amerika een Principal Developer noemen wordt hier een Software Architect genoemd. Wij moesten dit soort terminologie dus eerst aanpassen alvorens wij niet alleen in contact konden komen met de juiste mensen maar ook de juiste verwachtingen wisten te scheppen. Onze managementposities waren de eerste vacatures die wij invulden maar wij zoeken voor al onze posities naar mensen met leiderschapsvaardigheden, mensen waar anderen tegen opkijken en die gevolgd worden. Dit leidde er toe dat wij ook veel mensen binnenkregen via referrals. Op die manier waren we in staat om in een betrekkelijke korte tijd een goed team te kunnen vormen. En het houdt maar niet op want we blijven werven. Deze week zijn er nog een aantal aanbiedingen de deur uitgegaan.
Heeft de coronacrisis jullie plannen geraakt?
Natuurlijk heeft deze crisis ook op ons een behoorlijke impact gehad. Wij hadden wel het geluk dat wij de bulk van ons team al voor maart binnen hadden. Ik deed in die tijd wel 6 sollicitatiegesprekken per dag. Maar Covid-19 en vooral de intelligente lockdown die volgde, heeft de manier waarop wij ons team wilden formeren wel geraakt. Nu verloopt alles online en sturen wij per koerier al het benodigde naar onze nieuwe mensen zodat zij thuis een werkplek kunnen inrichten. Je vraagt daarmee best veel van je nieuwe medewerkers en dat is anders dan we gepland hadden. Wij hebben een prachtig kantoor in Amsterdam. Normaal gesproken kunnen hier 45 mensen terecht maar door de beperkingen van de crisis mogen er maar 19 mensen tegelijkertijd zijn. Aan de andere kant creëert deze bijzondere situatie ook wel weer ruimte bij onze mensen die nu in ieder geval niet elke dag naar kantoor hoeven te reizen en zijn 19 plekken voorlopig voldoende.
Door de coronacrisis zijn wij gedwongen om op een andere manier naar het organiseren van ons werk te kijken. Net als bij veel andere bedrijven zien ook wij dat het wel degelijk mogelijk is om op afstand samen te werken. Dat zie ik als een bijkomend groot voordeel. Aan de andere kant heeft het geïsoleerd werken vanuit huis toch ook wel nadelen, en dan met name op het sociale vlak. Ik mis de vrijheid om met mensen samen te komen, – te werken of gezellig een biertje te doen. Dat wat vanzelfsprekend was, blijkt nu een groot goed. Ik hoop dan ook echt dat dit snel weer mogelijk zal zijn.
Jouw betrouwbare partner
Ook op zoek naar een betrouwbare partner op het gebied van flexibele inhuur en andere software ontwikkeling uitdagingen? Laat je gegevens achter, dan neem ik zo snel mogelijk contact met je op.